Hoe spring jij om me je tijd?

Sommige mensen zijn nog bezig om te wennen aan de coronacrisis. Maar als je goed uit deze uitdagende tijd wilt komen, dan is het slim om nu te beginnen met een stuk zelfreflectie. ,,Wat is er belangrijk in jouw leven?’’, zegt Albert Mulder van Plusvalu. ,,Op al die maatregelen heb je geen invloed. Maar je kunt nu wel je prioriteiten en de toekomst van je bedrijf bepalen.’’

Mensen die goed zijn in hun werk zijn altijd druk. Er zitten maar zestig minuten in een uur en daar kun je er niet meer van maken. Maar wat je wel kunt managen dat zijn je prioriteiten. ,,Veel mensen hebben last van wat wij een Frans Bauertje noemen’’, vertelt Mulder. ,,Een collega of een mailtje dat binnenkomt en dat zegt ,Heb je even voor mij?’ En die persoon, die je komt storen, komt altijd ongepland binnen en komt altijd tussendoor. Je had het niet gepland, maar je doet het toch maar, omdat het sociaal best lastig is om nee te zeggen.’’

Prioriteiten management

Als je geen eigen plan hebt, dan word je onderdeel van andermans plan. Dan volg je het pad van een ander en dan vergeet je je eigen prioriteiten. Het gaat echter niet alleen om je externe, maar ook om je interne afleidingen. Die klussen die je net even wat leuker vindt om te doen en daarom liever doet. Maar houden al die leuke klusjes, die interne en externe afleidingen, je niet weg van wat je echt wilt? Zijn ze wel in lijn met je missie statement? Met datgene wat je echt wilt bereiken en belangrijk vindt.

Daarom organiseren wij de workshop prioriteiten management. Je moet gaan bepalen wat jij belangrijk vindt in je zakelijke en in je persoonlijke leven. Wat is urgent en wat is niet urgent? En wat zijn de Frans Bauers in ons leven? Als je al die afleidingen eruit haalt, dan heb je ineens zeeën van tijd over voor de dingen die er echt toe doen.

Een leuk voorbeeld is het bedrijf ‘Classic & Ko’ van Ko van der Kolk. Hij had een garagebedrijf dat zich richtte op het repareren en onderhouden van young- en oldtimers in zowel het duurdere als lagere segment. Hij had dus verschillende type klanten waar hij zich op richtte en aan wie hij service verleende. Die mensen hebben echter een verschillende portemonnee en ze gaan verschillend met hun tijd om.

Ko van der Kolk heeft bij Erik van den Boogaard van Plusvalu een workshop prioriteiten management gedaan. Erik heeft geen verstand van de autobranche, maar hij weet wel hoe hij een ondernemer moet helpen met zijn missie en de prioriteiten die daaruit voort komen. Nu Ko zich meer op de klanten uit het hogere segment richt, verdient hij meer en heeft hij veel leukere opdrachten in het restaureren van het topsegment in Nederland, onder meer Jaguars en Ferrari’s. Hij heeft nu een scherpere focus, zijn werknemers hebben minder stress en iedereen werkt weer vanuit zijn passie. De investering die hij heeft gedaan in de workshop prioriteiten management heeft hij al vele malen terug verdiend. Lees hier het hele artikel.

Zelfreflectie

Door de coronacrisis ligt het werk van veel bedrijven nu stil. Je kunt de crisis uitzitten en afwachten totdat hij voorbij is, maar daarmee verdoe je je eigen tijd. Dit is juist de tijd voor zelfreflectie, dit is de tijd om jezelf en je bedrijf verder te ontwikkelen. Als de crisis straks voorbij is, sta jij in de startblokken en kun jij dan écht knallen?

Bij je persoonlijke reflectie kijken we naar twee dingen. We helpen je om je mission statement te maken: Waar word jij gelukkig van en waar kom jij je bed voor uit? Verder kijken we hoe jij je prioriteiten gedurende de week kunt beoordelen en kunt koppelen aan je mission statement. Zo krijg je een duidelijk overzicht van de dingen die je wel en de dingen die je niet wilt doen. ,,Persoonlijk heeft me dit zoveel tijd op geleverd’’, vertelt Mulder. ,,Ik heb geen stress meer en ik heb ook niet dat continue drukke gevoel. De dingen die ik niet belangrijk vind, doe ik gewoon niet meer.’’

Als ondernemer kom je voor de zakelijke reflectie bij de strategiekaart terecht. Op 1 A-4tje verbinden we je missie en je visie aan je strategische effecten en je doelstellingen. Daarbij maken wij niet alleen de harde, maar ook de zachte kant concreet. We maken het gedrag en de verschillende houdingen van mensen binnen en buiten het bedrijf vertonen duidelijk. ,,Een opdrachtnemer moet wel zijn belofte nakomen. Bij grote projecten gaat dat over grote bedragen en spelen er grote belangen mee. Hoe ga je daar als opdrachtgever nu mee om? Daar hebben wij een contract model voor dat begint met het bepalen van je visie.’

,,,Nu heb je nog tijd over voor zelfreflectie. Als al die maatregelen straks weer voorbij zijn, dan heb je die tijd niet meer. Dan loop je tegen een enorme hoeveelheid achterstallig werk aan en dan kan die zelfreflectie er echt niet meer bij. Dan moet je ervoor zorgen dat je als bedrijf optimaal functioneert en op het hoogste niveau presteert. Alleen dan kun je met dit soort uitdagende situaties omspringen.’’

Zo heeft Ko van der Kolk, ondanks dat het nu crisis is, meer focus en meer rust in zijn bedrijf. Hij heeft meer klanten die hij echt wilt. Ko presteert nu beter dan hij van tevoren had verwacht.

 

Auteur Albert Mulder. Geschreven door Natasha Smit