PlusValu innoveert

Door de coronacrisis zijn we met PlusValu nu extra gemotiveerd om onze werkwijze nog meer te innoveren. Ook wij gaan als bedrijf steeds meer digitaal te werk en daarom organiseren we nu digitale kennissessies.

We kunnen momenteel niet met grote groepen in een vergaderzaal bij elkaar komen, maar we kunnen onze kennis en kunde wel online verspreiden. Ook online kunnen we verschillende mensen bij elkaar brengen en samen brainstormen, waardoor er nieuwe ideeën ontstaan.

,,Onze eerste digitale kennissessie ging over continuïteit en capaciteit’’, zo vertelt Erik van den Boogaard van PlusValu. ,,Ik heb tien verschillende relaties gebeld en gevraagd waar ze behoefte aan hadden. Meerdere ondernemers hadden vragen over de continuïteit van hun business. Hebben ze nog wel voldoende werk? Of komen ze door de coronacrisis nu in een diep dal terecht. Als je minder werk hebt en je vaste kosten lopen wel gewoon door, dan kom je als bedrijf in de problemen.

Tijdens de lockdown verwachten

deze ondernemers dat ze

gemiddeld zo’n 64 procent

van hun werkstroom behouden.’

reactie na kennissessie

Verwachte werkstroom

De andere vraag waar veel ondernemers mee lopen is de capaciteit. Hebben ze nog wel voldoende werknemers en leveranciers die hun producten of diensten kunnen leveren. En beschikken die mensen ook over de juiste vaardigheden. En zijn die leveranciers er straks, als de deze crisis lang aanhoudt, er ook nog? Dat zijn wel de vragen die bij veel ondernemers nu door hun hoofd spoken. Het overleven van deze crisis is één ding. Maar ben ik straks ook nog in staat om kwaliteit te leveren?

Onder de deelnemers aan onze kennissessie hielden we een kleine enquête. We vroegen ondernemers uit verschillende sectoren naar de verwachte werkstroom tijdens de coronacrisis. En hoe is die straks als de maatregelen van de overheid worden versoepeld, maar we nog wel in een anderhalve meter samenleving leven.

Tijdens de lockdown verwachten deze ondernemers dat ze gemiddeld zo’n 64 procent van hun werkstroom behouden. Dat percentage fluctueerde tussen de 0 en de 120 procent. En als de maatregelen wat versoepeld zijn, dan ligt de gemiddelde werkstroom rond de 82 procent. Met als dal 50 procent en als piek 120 procent. Dit is natuurlijk geen wetenschappelijke meting, want daar zijn de aantallen veel te klein voor, maar het geeft wel een indicatie van wat er onder de verschillende ondernemers speelt.

Aanpassen aan veranderingen

Een goed bedrijf heeft een goed plan en zoekt goede mensen. Een uitmuntend bedrijf beschikt over uitmuntende mensen, die het geheel overzien en de uitkomst prima kunnen voorspellen. Daardoor ben je als bedrijf ook uitstekend in staat om je aan te passen aan de veranderende omstandigheden en overleef je zo’n crisis ook beter. Dat brengt ons ook terug bij Darwin: Het is niet de grootste of de sterkste, maar het is diegene die zich het beste kan aanpassen, die overleeft.

Daniëlle Brinkman, die senior inkoper is bij de woningcorporatie Parteon, is daar een goed voorbeeld van. ,,Door alle maatregelen rondom de coronacrisis stagneerde er bij ons veel onderhoudswerk. We verhuren veel woningen aan oudere mensen. De vakmensen, die in de woning dagelijks onderhoud verrichten, mochten daar niet meer over de vloer komen. Aanvankelijk daalde die werkzaamheden met 80% en hadden zij dit werk niet meer. Toen hebben we gekeken of we deze vakmensen toch nog op een andere manier in konden zetten. Wij komen met Parteon ook in de problemen als onze leveranciers omvallen. We hebben een groot aantal werkzaamheden, die later waren ingepland, naar voren gehaald. We hebben buitenwerkzaamheden als schilderwerk, daken en gevelonderhoud  verdeeld onder de leveranciers. Zo behielden zij hun werk en konden wij het onderhoud van onze huurwoningen voortzetten.’’

Darwin:

“Het is niet de grootste of de sterkste,

maar het is diegene die zich het beste kan aanpassen,

die overleeft.”

Kijken naar mogelijkheden

Je concentreert je als ondernemer dus niet op de problemen, maar je kijkt naar de mogelijkheden. Wat kun je, ondanks al die maatregelen, nu wel doen? Zo kun je je het proces van je dienst of je product in kleinere delen splitsen. Dan kun je kijken of je bepaalde stukken kunt uitbesteden aan een partner of digitaal kunt doen.

Bij een digitale kennissessie brengen we verschillende ondernemers en experts bij elkaars. Die kennis uit andere sectoren kan heel verhelderend werken, omdat die mensen met een andere blik naar jouw probleem kijken. Zo kom je samen tot nieuwe en verrassende inzichten.

,,Deze sessie helpt mij in deze onzekere tijd positiever te ondernemen. Met de ingebrachte kennis kan ik mij beter aanpassen’’, zo schreef een deelnemer. Wil jij dat nu ook? Doe dan mee aan onze digitale kennissessies en volg de agenda van PlusValu. Zo gaan we nu ook de training prioriteitenmanagement online aanbieden.

,,Deze sessie helpt mij

in deze onzekere tijd positiever te ondernemen.

Met de ingebrachte kennis kan ik mij beter aanpassen’’,

zo schreef een deelnemer.